Програм продужења века употребе структуре авиона
Стеван Максимовић Зоран Васић Радољуб Дошић
Перформансе авиона, његови системи као и карактеристике самих материјала могу бити значајно редуковане због утицаја корозије у којима се авион користи током експлоатације. Карактеристике материјала, како челика тако и легура алуминијума могу бити значајно деградиране због утицаја корозије (температуре, влажности, УВ зрачења, загађења итд.), што озбиљно утиче на интегритет и безбедност структуре авиона. Утицај корозије на интегритет структуре авиона је један од кључних параметара за пројектовање са аспекта допустивих оштећења и стога треба да се пажљиво анализира. Корозија и оштећења услед корозионог замора авионске структуре су директно зависни од више фактора попут оптерећења, карактеристика материјала, утицаја корозивне средине и других. У овом раду су приказане методе и практични кораци усмерена на примену метода без разарања (НДИ) у процесу продужења века употребе структуре авиона који су у експлоатацији. Прорачунске и експерименталне НДИ методе су коришћене као део програма за продужење века употребе структуре авиона Г-4 Супер Галеб који су били у експлоатацији ратног ваздухопловства преко 25 година. Посебна пажња у раду је усмерена на примену НДИ метода. У овом раду су приказане методе и практични кораци који умањују негативан ефекат корозије. Ови кораци омогућују да се изврши продужење века употребе структуре преко границе дефинисане пројектним условима структуре авиона.
Кључне речи: авион, структура летелице, труп авиона, корозија, корозиони замор, испитивање без разарања, испитивање века трајања, процена века трајања.
|