Утицај поремећаја у процесу убризгавања горива на радне процесе у цилиндрима дизел-мотора

 

Жељко Булатовић

Драган Кнежевић

Миодраг Милић

 

 

Неуједначеност радних процеса у цилиндрима дизел-мотора се може десити из више разлога. Два најутицајнија фактора на ову појаву, а који се односе на поремећаје у процесу убризгавања горива, су: поремећаји у погледу тренутног положаја (угла обртања) коленастог вратила када започиње убризгавање горива у неком од цилиндара, тзв. угао предубризгавања, и поремећаји у количини горива која се испоручује појединим цилиндрима током једног радног циклуса, тзв. циклусна количина горива. Наведени поремећаји су далеко израженији код класичних, механичких система за убризгавање горива (пумпа високог притиска, пумпа–бризгач, итд.), и врло често се не могу предупредити при ванмоторским испитивањима и подешавањима система убризгавања горива. Симулација описаних поремаћаја у реалним условима рада дизел-мотора, и проширивање сазнања о њиховом појединачном и заједничком утицају на радне процесе у цилиндрима, није нимало једноставна. Међутим, данас постоје комерцијални програми који имају уграђене модуле засноване на провереним једначинама термодинамике, теорије сагоревања и теорије струјања, које омогућавају да се ова симулација изврши применом рачунара. Један од таквих програма је програм БООСТ АВЛ. Резултати симулација добијени применом овог и сличних програма могу бити и поузданији од симулација у реалним условима рада мотора, пошто је код механичких система убризгавања горива, врло тешко квантификовати степен поремећаја који се жели симулирати. Добијени резултати могу бити искоришћени за развијање метода идентификације утицаја описаних поремећаја на средњи индикаторски притисак сваког цилиндра, па и целог мотора, тачнију процену механичких губитака (степена механичке корисности), итд.

 

Кључне речи: мотор СУС, дизел мотор, цилиндар мотора, радни процес, убризгавање горива, угао предубризгавања, мерење притиска

 

 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.1,   2016