Практична истраживања угла термодинамичких губитака при индицирању притиска у цилиндру дизел мотора

 

Жељко Булатовић

Драган Кнежевић

Миодраг Милић

 

 

Врло важан литературни извор при проучавању радних процеса у цилиндрима мотора, деценијама уназад, представља чланак Гüнтера Хохенберга “Дефинитион унд Еигенсцхафтен дес термодинамисцхен Верлуст-wинкелс вон Колбенмасцхинен“, објављен 1976. године у часопису Аутомобил индустрие, издање 4. Овим чланком је теоретски и практично (експериментално) обрађена тема одређивања угла термодинамичких губитака на кривој притиска без сагоревања измереној у цилиндру мотора. Посебна вредност Хохенбергових истраживања је у експерименталним резултатима добијеним осредњавањем измерених података на већем броју различитих мотора. Показало се да су ти експериментални резултати и те како употребљиви за брзо, али доста тачно, одређивање угла термодинамичких губитака на кривој притиска без сагоревања,код било ког мотора. Дијаграми које је предложио Хохенберг су од користи и данас, било да се примењују директно или служе за поређење са резултатима неке од савременијих рачунских метода заснованих на термодинамичкој анализи процеса у цилиндру мотора. Међутим, теоретски прилаз Хохенберга датом проблему кроз једначине које је поставио, даје доста добру представу о најутицајнијим факторима на величину угла термодинамичких губитака, али у себи има и доста грешака и грубих апроксимација. Добрим и лошим странама овог врло важног литературног извора кроз поређење са једном од савремених термодинамичких метода везаним за проблематику одређивања угла термодинамичких губитака, посвећен је овај рад.

Кључне речи: мотор СУС, дизел мотор, цилиндар мотора, степен компресије, мерење притиска, термодинамички губици

 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.3,   2015