Решење проблема ерозивног сагоревања у малом ракетном мотору

 

Никола Глигоријевић,

Мохаммед Амине Боулахлиб,

Саша Живковић,

Средоје Суботић,

Стеван Козомара,

Момчило Николић

 

Током пројектовања и развоја једног ракетног мотора са чврстим горивом дошло је до појаве врло израженог нерегуларног сагоревања у подручју високих температура. Цилиндрично погонско пуњење је инхибирано споља и пројектовано да гори у каналу и са чеоних површина, тако да оствари приближно неутрални режим рада. Одабрано је гориво са плато сагоревањем, радни притисак мотора у подручју платоа и погонско пуњење једноставног облика. На жалост, као последица посебних услова струјања гасова у каналу пуњења, кроз који пролази и централна цев, као и услед високе температурске осетљивости горива, дошло је до повећане турбуленције и појаве врло јаког ерозивног сагоревања на високим температурама (+50оЦ). У овим условима сагоревање излази из режима платоа и експонент притиска нагло расте. Проблем је решен без промене састава горива. Високи однос површине сагоревања и грла млазника је смањен испод вредности која је критична за појаву ерозивног сагоревања, без значајних промена карактеристика мотора. Промењене су геометрије пуњења и млазника. Упркос ограниченим могућностима промене геометрије, пронађено је необично решење, отварањем дела инхибитора на спољњој површини погонског пуњења.

 

Кључне речи: чврсто ракетно гориво, двобазно ракетно гориво, погонско пуњење, ерозивно сагоревање, површинско сагоревање, коефицијент притиска, потисак


 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.2,   2014