G профили за обуку у хуманој центрифуги високих перформанси

Зорана Данчуо

Владимир Зељковић

Бошко Рашуо

Мирко Ђапић

 

У овом раду представљени су профили за обуку у хуманој центрифуги високих перформанси. Главни циљ је да се истакне значај развоја различитих тренинг сценарија, како би се постигла оптимална спремност пилота борбених авиона. Ово истраживање базирано је на стандарду НАТО СТАНАГ 3827 АМД-а, који прописује вредности Г толеранција, коју посада треба да поднесе. Посада која не заврши успешно тренинг Рапид Онсет Рате (РОР) 7Г за 15 секунди са анти-Г оделом и Анти-Г Страининг манеувер-ом (АГСМ), сматраће се да има низак праг толеранције на Г оптерећење, што је објашњењено детаљно у овом раду. Профили за обуку су графички представљени, као и угаона брзина крака, угао ваљања и угао пропињања-понирања за сваку вредност оптерећења. Главни захтев хумане центрифуге представљене у овом раду, је да се постигне градијент убрзања од 9Г/с. Профили који су приказани у овом раду су део истраживања Лола Института у Београду. У раду су дати и примери сценарија за обуку пилота који се примењују у неколико земаља. Г-оптерећења која проузрокују губитак свести код пилота (Г-ЛОЦ) су део сценарија и неизбежна су током тренинга у центрифуги. Ефективна обука АГСМ и повећање Г-толеранција пилота, доприносе безбедности лета и на тај начин се смањује ризик од Г-ЛОЦ и ваздухопловних несрећа. Циљ овог рада је да илуструје значај и сложеност управљања и подешавања параметара рада, како би се постигло жељено оптерећење.

Кључне речи: центрифуга, хумана центрифуга, обука пилота, Г-оптерећење.

 

 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.1,   2012