Оштећење дискова турбомлазних мотора у функцији од цикличних карактеристика материјала и врсте моторског старт-стоп циклуса

 

Страин Посављак

Миодраг Јанковић

Катарина Максимовић

 

 

Оштећење једног диска турбомлазног мотора, доминантно изложеног центрифугалним силама лопатица и сопственим центрифугалним силама, разматрано је у овом раду. Претпостављено је да ће се за израду диска користити челик 13Х11Н2В2МФ у испорученом и термички обрађеном стању. Једна лопатица и критична област диска, посматрани су као идеално еластична тела. Њихов напонски одзив, за максималну учестаност обртања, одређен је коришћењем метода коначних елемената. Еквивалентни напон у критичној тачки диска доведен је у везу са еквивалентним напоном у одговарајућој тачки диска када је исти посматран као диск сведен на аксијално симатричан проблем. На тај начин је добијен такозвани, еквивалентни фактор концентрације напона. Овај фактор је коришћен за дефинисање Сонсино-Биргер-ове криве, која је у комбинацији са цикличним напонско-деформационим и Масинг-овим кривима, коришћена за одређивање спектра реалних (еласто-пластичних) амплитуда деформација у критичној тачки диска, за три разичита старт-стоп циклуса. Спектар реалних амплитуда деформација, коришћен у ту сврху, доведен је у везу са Морроw-овим кривима малоциклусног замора.  Оба стања горе поменутог челика познатих цикличних карактеристика, узета су у обзир.

Кључне речи: авионски мотор, турбомлазни мотор, диск, замор материјала, циклично оптерећење, концентрација напона, центрифугална сила, метода коначних елемената.


 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.1,   2012