Višestepeni pristup optimizacije primenjen na strukturu nosne noge aviona

 

Vladimir Zeljković

Stevan Maksimović

 

U radu je razmatran višestepeni pristup optimizacije velikih strukturalnih sistema. Prezentovani pristup optimizacije je primenjen na multidisciplinarni problem kao što je minimizacija mase strukture nosne noge aviona uz zadovoljenje ograničenja u pogledu čvrstoće i krutosti kao i stabilnosti i upravljivosti za vreme taksiranja i poletanja aviona. Kriterijumi optimalnosti (Dualni algoritmi) u sprezi sa MKE za analizu naponskih stanja su korišćeni na sistemskom nivou čime se obezbeđuje minimalna masa strukture nosne noge uz zadovolljenje zahteva u pogledu čvrstoće i krutosti. Metode nelinearnog matematičkog programiranja (NMP) zasnovane na algoritmima višekriterijumske optimizacije za Pareto optimum, na lokalnim nivoima, su korišćene za maksimizaciju u pogledu stabilnosti i obrtljivosti nosne noge aviona. Na lolokalnim nivoima dužina zabacivanja točka nosne noge i prigušenje su razmatrani kao parametri optimizacije pri maksimizaciji stabilnosti i upravljivosti za vreme taksiranja po pisti i poletanja. Primena MKE u sprezi sa optimizacionim tehnikama kao što su dualna i višekriterijumska optimizacija čini mogućim da se vrši optimizacija velikih strukturalnih sistema kao što su stajni organi aviona ili kompozitne strukture.

 

Ključne reči: višestepeni pristup optimizaciji, nosna noga aviona, metoda konačnih elemenata, kriterijum optimalnosti, višekriterijumska optimizacija.


 

FUL TEXT