Metode redukcije hiperravanskih modela i ocene modela
 

    Dragan Knežević

 

Na primeru redukcije sedmodimenzionalnog modela vremena zatvaranja ventila usled dejstva vazdušnoudarnih talasa nuklearne eksplozije u funkciji radnih i geometrijskih karakteristika ventila, definisane su metode redukcije hiperravanskih modela u modele u ravnima, i ocene modela.Za potrebe višekriterijumske analize i optimizacije procesa, definisane su verovatnoće prevođenja hiperravanskih modela u modele u ravni. Ove verovatnoće definišu se preko karakterističnih koeficijenata parcijalne korelacije odgovarajućih funkcionalnih veza parametara problema koji se istražuju i relevantnih parametara sistema (problema). Verovatnoće redukcije-prevođenja hiperravanskih modela u modele u ravni ujedno definišu i verovatnoće uticaja jednog od relevantnih parametara sistema na parametre problema koji se istražuju za slučaj da su ostali relevantni parametri sistema konstantni. Preko analitičkih izraza karakterističnih koeficijenata parcijalne korelacije definisane su verovatnoće uticaja karakterističnih veličina sistema , na vremena zatvaranja ventila, odnosno na parametre problema koji se istražuju. Kvalitativnu analiza uticaja karakterističnih parametara sistema na vremena zatvaranja ventila izvodi se na osnovu numeričkih iznosa karakterističnih koeficijenata parcijalne korelacije funkcionalne veze, oblika . Algoritmi su primenljivi i u drugim oblastima (hidraulika, fluidika, aerodinamika, teorija sličnih modela, automatsko upravljanje i sl.) u definisanju i rešavanju problema koji ne mogu egzaktno da se opišu direktnim korišćenjem zakona fizike. Na osnovu izloženih algoritama, može se izraditi računarski program za pronalaženje modela parametara problema koji se istražuju, odnosno vremena zatvaranja ventila i kvalitativnu ocenu nivoa saglasnosti dobijenih modela u ravnima sa eksperimentalno dobijenim podacima za .

Ključne reči:  ventil, pneumatski ventil, vreme zatvaranja, udarni talas, višekriterijumska analiza, algoritam, koeficijent korelacije, ocena modela.

 

FUL TEXT