XI međunarodni naučni simpozijum – Motorna vozila i motori 2000

Dr Mladen Pantić, dipl.inž.

 

SIMPOZIJUM „Motorna vozila i motori 2000”, održan je od 7.12.2000. do 9.12.2000. godine u Kragujevcu.

U organizaciji je Mašinskog fakulteta Kragujevca.

Autori iz naše zemlje (Mašinski fakultet Beograd, Niš, Novi Sad, Kragujevc, Čačak, Podgorica, iz više naučnoistraživačkih ustanova, proizvodnih organizacija i njihovih instituta) i inostranstva (Rumunija, Bugarska, Grčka, Poljska, Ukrajina, Belorusija i Republika Srpska) prijavili su 112 radova za skup. Programski odbor je prihvatio 74 rada  koji su i odštampani u zborniku radova sa tog simpozijuma.

Pregled sadržaja radova po tematskim oblastima

Svi prihvaćeni radovi svrstani su u tri tematske oblasti:

1.   Istraživanje i razvoj u oblasti motornih vozila,

2.   Istraživanje i razvoj pogonskih agregata motornih vozila i

3.   Drumski saobraćaj.

1.                Istraživanje i razvoj u oblasti motornih vozila

Iz ove oblasti bilo je 38 radova. Radovi su se odnosili na:

   optimizaciju strukture karoserija vozila korišćenjem metode konačnih elemenata,

   toplotno opterećenje kočnica vozila,

   matematičko modeliranje funkcionalnog dizajniranja vozila,

   analizu uticaja sistema oslanjanja na dinamičko opterećenje vozila,

   ugradnju dijagnostičkog sistema vozila na komandnoj tabli,

   smanjenje potrošnje i dizajniranje uređaja za merenje potrošnje goriva,

   eksperimentalna ispitivanja mogućnosti provere tehničkog stanja menjača korišćenjem frekventne analize vibracija,

   probleme teorijskih i eksperimentalnih ispitivanja uticaja krutog pogona sva četiri točka na kočenje vozila i stabilnost zaokreta,

   istraživanje uticaja geometrijskih, kinematičkih i hidrodinamičkih parametara na parametre kretanja fluida u radnom prostoru hidrodinamičkog prenosnika snage motornih vozila,

   primenu simulacionih modela u funkciji razvoja vozila i proučavanje uzajamnog uticaja sistema za kočenje i oslanjanje,

   istraživanje uticaja otpornosti na habanje i režima klizanja metalokeramičkih frikcionih sklopova na njihov radni vek,

   primenu novih materijala za karoserije putničkih automobila kao i reciklata plastičnog materijala za izradu delova automobila,

   specifičnosti komponovanja transmisije guseničnih vozila sa mehaničkim i hidrauličkim komponentama,

   parametarsko modeliranje planetarnih prenosnika i uslovi njihovog sklapanja i

   analizu uticaja slučajnih vibracija na korisnike teretnih motornih vozila.

Posebno treba istaći radove:

   THE AUTOMOBILE IN THE DAWN OF THE THIRD MILLENNIUM – Spentzas K.N., – National Technical University of Athens, Demić M. – Mašinski fakultet Kragujevac,

   STRUCTURAL – MATRIX METHOD OF MATHE-MATICAL MODELING FOR VEHICLE FUNCTI-ONAL DESIGN – Tarasik V. – Mogilev State Technical University, Republic of Belarus,

   NEKE SPECIFIČNOSTI KOMPONOVANJA TRA-NSMISIJA GUSENIČNIH VOZILA SA MEHANI-ČKIM I HIDRAULIČKIM KOMPONENTAMA – Radetić M. – Vojnotehnički institut VJ, Beograd.

U prvom radu razmatra se pozicija automobila na početku trećeg milenijuma. Dati su statistički podaci koji omogućavaju da se predvidi povećanje voznog parka na Zemlji, kao i povećanje proizvodnje automobila. Oba aspekta su važna za budućnost automobilske industrije. Dato je objašnjenje glavnih problema koje stvaraju automobili kod nas i razmatrane su dolazeće tehnologije koje će obezbediti rešenje tih problema.

Drugi rad se odnosi na probleme funkcionalnog dizajniranja vozila. U njemu se rešavaju problemi determinisanja i izbora njihovih parametara. Ovo je moguće na osnovu matematičkog modeliranja procesa kretanja vozila i funkcije mehanizama. Za ove potrebe razvijena je strukturalno-matrična metoda matematičkog modeliranja, zasnovana na opštim diferencijalnim jednačinama objekata bilo koje fizičke prirode (mehaničke, hidrauličke, termičke, električne). Metoda obezbeđuje potpuno formulisanje postupaka konstrukcije modela, pa zbog toga može biti automatizovana. Softverska implementacija algoritma metode i njena praktična primena ostvareni su u Republici Belorusiji i pokazuju veliku efikasnost. Korišćenjem ove metode standardi tehničkih performansi postaju viši, cena niža, a vreme potrebno za konstrukciju se skraćuje.

Treći rad se odnosi na probleme komponovanja transmisija brzohodnih guseničnih vozila sa mehaničkim i hidrauličkim komponentama. Izvršena je analiza realizovanih i mogućih kinematičkih rešenja transmisija guseničnih vozila i date su preporuke kako se uz minimalan broj hidrauličkih komponenata mogu ostvariti zadovoljavajuća rešenja s aspekta manevarskih karakteristika vozila i stepena korisnosti.

2.                Istraživanje i razvoj pogonskih agregata motornih vozila

Ova oblast je obuhvatala 27 radova, koji se odnose na:

   ispitivanje prelaznih režima rada dizel motora sa direktnim sagorevanjem,

   metalografsko ispitivanje oštećenja kolenastih vratila i klipnjača,

   uštedu energije u pogonskim agregatima,

   ispitivanje uticaja sadržaja uljnog filma na performanse automobilskih motora,

   dogorevanje ugljenmonoksida izduvnih gasova sa sekundarnim vazduhom kod motora sa turbo-punjenjem,

   modeliranje termičkog transfera keramičkog klipa kod motora sa direktnim ubrizgavanjem,

   eksperimentalna istraživanja smanjenja emisije izduvnih gasova u hladnim režimima rada motora,

   primenu sistema aktivne kontrole buke kod sistema za izduvavanje motornih vozila,

   primenu alternativnih goriva za motorna vozila,

   primenu recirkulacije izduvnih gasova kod dizel motora,

   istraživanje uticaja modeliranja usisnog strujanja na oblik fronta plamena i njegovo prostiranje,

   analizu problema korišćenja akumulatora kao izvora snage za pokretanje SUS-motora i

   adaptaciju vozila FLORIDA 1.3 u skladu sa ekološkim standardima Evropske unije.

   Posebno treba istaći radove:

   METALLOGRAPHIC INVESTIGATIONS OF CRANKSHAFTS AND CONNECTING RODS DAMA-GES – Stupnicka H., Gardynski L., Wrona J. – Technical University of Lublin, Poland,

   THERMAL TRANSFER MODELING FOR THE CERAMISED PISTON OF A D.I. ENGINE – Nicolae V., Crivac G.,Tabacu S. – University of Pitesti, Romania,

   LUBRI – SENZOR U FUNKCIJI PRAVOVREMENE ZAMENE MOTORNOG ULJA – Klinar I. – Fakultet Tehničkih nauka, Novi Sad, Rajković M. – RES Trade, Novi Sad, Jurišić D. – JGSP „Novi Sad”, Novi Sad.

U prvom radu predstavljeni su rezultati ispitivanja lomova kolenastih vratila i klipnjača kod različitih tipova putničkih i teretnih vozila. Domen proučavanja sadrži metalografska i mikrostrukturalna istraživanja. Na osnovu makroskopskih istraživanja površina loma zaključeno je da najčešći razlog otkaza motora ne leži u otkazu kolenastog vratila. Najčešće je otkaz prouzrokovan oštećenjem ležajne čaure usled neadekvatne montaže sklopa klip-osovinica klipa, a samo u nekoliko slučajeva uzroci su čvrsto telo ili tečnosti koje ulaze u komoru za sagorevanje.

U drugom radu razmotrena je termička izolacija komore za sagorevanje klipa D-127 i to u obliku ugradnje prstena od keramičkih kompozita unutar poklopca komore. Za ovaj sklop napravljena je analiza termičkog transfera korišćenjem odgovarajućeg softvera.

U trećem radu analizirani su problemi u vezi sa racionalizacijom potrošnje motornih ulja koja može da se ostvari pravilnim izborom maziva i njegovom pravovremenom zamenom u konkretnim uslovima eksploatacije. Jedna od mogućnosti kontinualne dijagnostike stanja motornih ulja u praksi jeste primena tzv. lubri-senzora koji meri dielektričnu konstantu ulja. Na bazi eksperi­mentalnih rezultata sprovedenih na autobusima gradskog saobraćaja, analizirane su mogućnosti ove metode i opravdanost njene primene u praksi.

 3.           Drumski saobraćaj

Ukupano devet radova su pripadali oblasti drumskog saobraćaja. Radovi su se odnosili na:

   analizu uticaja velikog tržnog centra na životnu sredinu,

   istraživanje odnosa između opaženog samokretanja i kretanja objekata koje pogoršava upravljanje vozilom,

   rešavanje problema u vezi sa reinženjeringom kao neophodnosti pri informatizaciji procesa rada i održavanja voznih parkova,

   analizu analitičkog modeliranja postupka utvrđivanja sudarnih brzina automobila i

   zaštitu putnika u vozilu s aspekta primene vazdušnih jastuka i pojaseva.

Posebno treba istaći radove:

   ANALITIČKO MODELIRANJE POSTUPKA UTVR-ĐIVANJA SUDARNIH BRZINA AUTOMOBILA METODOM RAVNOTEŽE IMPULSA – Papić Z., Kostić S., Bogdanović V. – Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad,

   NEKI ASPEKTI UPOTREBE VAZDUŠNIH JASTUKA I POJASEVA – Vasić B., Curović D., Vukićević I.– Mašinski fakultet, Beograd.

U prvom radu prikazane su osnove analitičkog modeliranja postupka utvrđivanja sudarnih brzina automobila metodom ravnoteže impulsa. Uvođenjem odgovarajućeg računarskog softvera problem određivanja sudarnih brzina automobila i provera dobijenih rezultata svedeni su na problem rešavanja sistema nelinearnih jednačina.

U drugom radu izložena su nova saznanja o pasivne bezbednosti putničkih automobila, s posebnim akcentom na sve veću rasprostranjenost ugradnje vazdušnih jastuka u sve nove modele. Objašnjena je zavisnost pravilne upotrebe pojaseva i vazdušnih jastuka za vozače i putnike. Posebna pažnja posvećena je pravilnom prevozu dece u automobilima opremljenim vazdušnim jastucima. Ukazuje se i na nova istraživanja u cilju sinhronizovanja rada senzora zavisno od jačine udara.

U okviru rada Simpozijuma održana je plenarna sednica (okrugli sto) na temu:

TREND GLOBALIZACIJE AUTOMOBILSKE INDU-STRIJE I NAŠE MESTO U NJOJ

Kroz navedenu temu razmatrani su problemi vezani sa globalizacijom automobilske industrije u svetu (udruživanje vodećih svetskih kompanija auto industrije na polju istraživanja i razvoja, proizvodnje i plasmana finalnih proizvoda) kao i problemi automobilske industrije u našoj zemlji.

Zaključak

Na Simpozijumu „Motorna vozila i motori 2000” prisustvovalo je manje autora nego na prethodnom skupu, premda je broj radova štampanih u Zborniku relativno velik. I pored izostanka poznatih stručnjaka iz ove oblasti, može da se konstatuje, da je na skupu prezentovan priličan broj kvalitetnih radova i da je skup u celini uspeo.

Treba napomenuti da su na skupu uzeli učešće i neki autori koji nisu dostavili svoje radove za štampanje u Zborniku radova, već im je organizator omogućio da ih usmeno saopšte.