XXIV jugoslovenski majski skup održavalaca sredstava za rad YUMO 2000

Dr Dragoljub Vujić, dipl. inž.

 

U v o d

OD 31. maja do 02. juna 2000. godine u Herceg Novom održan je XXIV jugoslovenski majski skup YUMO 2000. Bila je to stručnonaučna manifestacija na kojoj je data prilika svim poklonicima održavanja, onima iz preduzeća koji svojim radom afirmišu funkciju održavanja, onima iz naučnih institucija koji doprinose podizanju tehnološkog nivoa održavanja na savremenim principima i proizvođačima opreme za procese održavanja, da razmene i udruže svoja znanja, ideje, informacije i iskustva u ostvarenju funkcije održavanja.

Za ovogodišnji skup organizator je obezbedio dva uvodna predavanja “Nacionalni program unapređenja održavanja mašina i opreme” prof. dr Dragutina Stanivukovića sa fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i “Trend razvoja sistema održavanja sa aspekta upravljanja” prof.dr Milana Perovića sa Mašinskog fakulteta u Podgorici.

Rad skupa odvijao se plenarno, po sledećim tematskim celinama:

Informacioni podsistem održavanja–mesto, uloga i značaj,

Upravljanje procesima, resursima i finansijama u održavanju,

Tehnologije u preventivnom i naknadnom održavanju,

Uticaj održavanja na ukupnu efektivnost i efikasnost preduzeća,

Sistem kvaliteta i održavanje,

Održavanje u funkciji reinženjeringa.

U nastavku će biti kratko prikazani radovi koji su za čitaoce Naučnotehničkog pregleda, po mišljenju autora ove informacije, posebno interesantni.

Informacioni podsistem održavanja–mesto, uloga i značaj

Ivanović G., Ivković D., Janković Z., Radulović Z., Đorđević S.: Efekti razvijenog i implementiranog informacionog sistema za upravljanje održavanjem autobusa

Prikazan je informacioni sistem za upravljanje sistemom održavanja autobusa (ISUSOA), razvijen i implementiran u preduzeću “Litas” koje se bavi prevozom putnika. ISUSOA obuhvata procese održavanja autobusa u halama i interventno na putu, i održavanje rezervnih delova. Za ove procese razvijeni su softveri za prikupljanje, obradu i analizu podataka u cilju upravljanja sistemom održavanja. Prikazana su realizovana poboljšanja: praćenja tehničke ispravnosti voznog parka, praćenja otkaza, dijagnostike i održavanja autobusa i rezervnih delova; troškova održavanja autobusa i rezervnih delova i dobijanja izveštaja o održavanju autobusa. Posebna pažnja je posvećena uštedama koje su realizovane zahvaljujući implementiranom ISUSOA.

Medar O., Papić V.: Objektno orijentisana analiza i dizajn informacionog sistema održavanja voznog parka

Razmatra se primena objektno orijentisanog projektovanja informacionog sistema održavanja voznog parka korišćenjem UML(Unified Modeling Language), na primeru informatizacije rada i održavanja voznog parka JP PPT Srbije. Informatizacija održavanja voznog parka vozila uključuje evidentiranje zahteva za održavanjem, raspoređivanje vozila za plansko održavanje, podršku korektivnom održavanju, praćenje realizacije održavanja itd. Prikazani su neki od rezultata faza koji prethode fazi razvoja komponente: skup USE CASE sa odgovarajućim scenarijima i objektni model sistema koji predstavlja rezultat analize problemskog domena. Izneti su i problemi sa kojima se autorski tim sretao tokom sprovođenja usvojene metodologije, koji postoje i danas, jer je rad na projektu još uvek u toku. 

Nastić G., Anđelković D.: Informacioni sistem održavanja

Prikazan je informacioni sistem održavanja primenjen u “TRAYAL” korporaciji iz Kruševca. Istaknuto je da informacioni sistem omogućava bolju organizaciju svih funkcija održavanja, ubrzava otklanjanje zastoja i smanjuje troškove održavanja. Navedeni su i on-line pregledi, kao i izveštaji koji obezbeđuju bolju informisanost.

Upravljanje procesima, resursima i finansijama u održavanju

Majstorović V.: Inteligentni metodi kao podrška održavanju tehnoloških sistema

Prikazani su sadašnje stanje i budući trendovi primene inteligentnih metoda za projektovanje tehnologije održavanja, planiranje i upravljanje održavanjem tehnoloških sistema. Posebno je razmotren problem dijagnoze mašinskih sistema i procesa u tehnološkim sistemima. U okviru inteligentnih alata i tehnika obrađeni su: sistemi zasnovani na znanju i ekspertni sistemi, neuronske mreže, fuzzy logika, neuro-fuzzy, multi-agent sistemi, holonski sistemi, genetski algoritmi, genetsko programiranje. Kao primer primene inteligentnih metoda u održavanju navedena su istraživanja ekspertnog sistema za održavanje, razvijenog na Mašinskom fakultetu u Beogradu pod nazivom EXMAS (Expert Maintenance System).

Vujić D.: Izbor konfiguracije elektronskog upravljanja turbomlaznim motorima u funkciji cene održavanja sistema

Prikazan je uticaj konfiguracije mikroprocesorskog siste-ma upravljanja na cenu održavanja sistema turbomlaznih motora. Autor je pošao od tzv., baznog, neredundantnog sistema, projektovanog da zadovolji minimalno zahtevanu pouzdanost. U cilju povećanja pouzdanosti baznog sistema izvršeno je selektivno hardversko udvajanje komponenata. Za pet alternativnih konfiguracija izračunata je pouzdanost, broj otkaza na milion časova leta, srednje vreme između otkaza i cena održavanja sistema. Tabelarno je prikazano udvajanje komponenata kontrolera za svih pet razmatranih konfiguracija sistema.

Tehnologije u preventivnom i naknadnom održavanju

Grego I., Nedeljković B.: Zaptivanje menjača na Yugo automobilima proizvodom Loctite 574

Izneta su iskustva vezana za poboljšanje zaptivanja na spojevima elemenata kućišta menjača Yugo automobila, u serijskoj proizvodnji i u procesu servisiranja vozila, zamenom normalnih konstrukcionih materijala zaptivača, proizvodom »Loctite 574«. Efekti primene nove tehnologije analizirani su na kompletnom parku vozila u garanciji, putem ekonomskih i kvalitativnih pokazatelja. Dobijeni rezultati ukazali su na sigurnost primene proizvoda Loctite 574 prilikom rešavanja problema zaptivanja spojeva kućišta menjača, reduktora i drugih prenosnika snage, pri izradi novih ili održavanju postojećih sklopova.

Jovišević V.: Primena tehnologije metalizacije u održavanju

Prikazana je mogućnost primene tehnologije metalizacije u održavanju građevinskih mašina i vodoprivrednih objekata. Tehnologija metalizacije predstavlja postupak nanošenja prevlaka od metala, legura metala i keramike prskanjem na prethodno pripremljenu površinu. Primenjuje se u svim oblastima industrije od proizvodnje novih delova, popravke istrošenih i oštećenih delova do popravke pogrešno obrađenih novih delova. Data je struktura delova po grupama proizvodnih kapaciteta čija je opravka moguća primenom tehnologije metalizacije. Za konkretne delove mašina analizirani su efekti primene tehnologije metalizacije, a sa šireg stanovišta, data je opravdanost primene ove tehnologije u održavanju mašina konkretnog preduzeća.

Ninković R.: Primena RAR legura u održavanju mašina i opreme

Razmatraju se cink-aluminijumske legure novije generacije, pogodne za izradu kliznih elemenata kod mnogih mašina u rudarstvu, građevinarstvu, brodarstvu, kao i u industriji, kod mašina alatki, pumpi, kompresora itd. Prikazan je i deo rezultata ispitivanja koja pokazuju da mehanička i tribološka svojstva Zn-Al legura odgovaraju zahtevima materijala za klizne elemente i da je ovaj materijal dobra alternativa za mnoge bronze i bele metale, naročito u uslovima velikih opterećenja i pri malim brzinama klizanja. 

Todorović P., Jeremić B., Mačužić I.: Razvoj sistema za akviziciju podataka u oblasti tehničke dijagnostike i njegova primena

Prikazan je domaći sistem za akviziciju podataka koji se sastoji od uređaja za kondicioniranje signala (pojačavača signala sa mernih traka, termoparova, …), eksternog A/D konvertora i softvera kojim se vrši prikupljanje signala, njegova obrada, kao i štampanje rezultata merenja. Sistem za akviziciju podataka nastao je kao rezultat višegodišnjeg rada u oblasti merenja fizičkih veličina i potpuno je okrenut korisniku i njegovim zahtevima.

Uticaj održavanja na ukupnu efektivnost i efikasnost preduzeća

Ivanović P., Kalanović V.,  Ivanović N.: Prilog istraživanju uticaja koordinata ulaza na stanje rada HIP uređaja u eksploataciji sa mogućnostima identifikacije i dijagnostike mogućih kvarova i otkaza u funkciji efikasnog preventivnog održavanja

Razmatra se mogućnost efikasnog rešavanja složenih višedimenzionalnih problema pri funkcionisanju hidrauličkih i pneumatskih uređaja. Pri tome, osnovu čini identifikacija i dijagnostika prvih – početnih simptoma mogućih poremećaja rada uređaja. Korišćen je metod višedimenzionalnih istraživanja radnog procesa zasnovan na savremenim teorijama regresione i disperzione analize uz korišćenje specijalne procedure pretraživanja unutrašnje strukture procesa.

Kalanović V., Ivanović P., Ivanović N.: Mogućnost istraživanja uticaja koordinata ulaza na stanje zaptivanja HIP uređaja (hidraulika i pneumatika) u eksploataciji sa aspekta kvaliteta, pouzdanosti i efektivnosti rada u eksploataciji

Pokazana je mogućnost efikasne analize i istraživanja šireg spektra koordinata ulaza na stanje procesa zaptivanja hidrauličkih i pneumatskih uređaja, sa ciljem da se stvori osnov za njihovo efikasno održavanje tokom eksploatacije, ali i stvaranje efikasnije metodologije istraživanja pri projektovanju i konstruisanju.

Pošto se radi o složenim istraživanjima sa velikim brojem koordinata ulaza, koja su u toku, i koja zahtevaju duži period, u radu je data samo mogućnost efikasne analize uticaja, a konkretni rezultati biće saopšteni saglasno njihovoj verifikaciji u narednom periodu.

Krstić B.: Analiza pouzdanosti vitalnih delova motornih vozila na osnovu podataka iz eksploatacije

Prikazana je primena metode analize oblika, posledica i kritičnosti otkaza vozila i nekih njegovih podsistema. Na osnovu podataka iz eksploatacije, u periodu od pet godina, sačinjena je rang lista najkritičnijih elemenata vozila i date su mere koje treba preduzeti u cilju smanjenja pojava otkaza.

Primenom metode stabla otkaza izvršena je analiza otkaza frikcione spojnice praćenjem ponašanja 532 vozila specijalne namene. Takođe, izvršena je analiza pouzdanosti kočnog sistema sa aspekta pojave neispravnosti. Primenon stabla otkaza data je analiza uticaja pojedinih delova na ukupnu pouzdanost kočnog sistema.

Sistem kvaliteta i održavanje

Vasiljević D.: Australijski koncept programiranja obrazovanja za potrebe održavanja

Predstavljen je pristup projektovanja programa obrazovanja za potrebe održavanja, usvojen od strane Australijskog društva za inženjerstvo održavanja MESA (Maintenance Engineering Society of Australia). U razvoju obrazovnog programa pošlo se od snimanja postojećeg stanja i utvrđivanja tzv. generičke definicije održavanja. Na osnovu takvog shvatanja funkcije održavanja i postojećih standarda (nacionalnih, vojnih, ISO i drugih) razvijen je generički model održavanja, koji uvažava specifičnosti australijske proizvodnje i privredne filozofije u okviru globalnog okruženja, da bi obrazovne potrebe na kraju bile “izolovane” ekstrakcijom iz strukture usvojenog modela.

U okviru skupa održana je i sednica skupštine YUMO 2000 na kojoj su, pored ostalog, učesnici upoznati sa informacijom o urađenom terminološkom pojmovniku iz oblasti održavanja, koji treba da dobije formu standarda. Na skupštini se raspravljalo i o nacionalnom programu unapređenja održavanja, o osnivanju jugoslovenske škole za održavanje, kao i o pokretanju časopisa iz oblasti održavanja. Takođe je organizovan i okrugli sto na temu Uloga održavanja u aktuelnom privrednom trenutku”.

Rad primljen: 25.7.2000.god.