XXIV jugoslovenski majski skup održavalaca
sredstava za rad YUMO 2000
Dr Dragoljub Vujić, dipl. inž.
U
v o d
OD 31. maja do 02. juna 2000. godine u Herceg Novom održan je XXIV
jugoslovenski majski skup YUMO 2000.
Bila je to stručnonaučna manifestacija na kojoj je data prilika svim
poklonicima održavanja, onima iz preduzeća koji svojim radom afirmišu
funkciju održavanja, onima iz naučnih institucija koji doprinose
podizanju tehnološkog nivoa održavanja na savremenim principima i proizvođačima
opreme za procese održavanja, da razmene i udruže svoja znanja, ideje,
informacije i iskustva u ostvarenju funkcije održavanja.
Za ovogodišnji skup organizator je obezbedio dva uvodna predavanja “Nacionalni
program unapređenja održavanja mašina i opreme” prof.
dr Dragutina Stanivukovića sa fakulteta
tehničkih nauka u Novom Sadu i “Trend
razvoja sistema održavanja sa aspekta upravljanja” prof.dr Milana Perovića sa
Mašinskog fakulteta u Podgorici.
Rad skupa odvijao se plenarno, po sledećim tematskim celinama:
Informacioni
podsistem održavanja–mesto, uloga i značaj,
Upravljanje
procesima, resursima i finansijama u održavanju,
Tehnologije
u preventivnom i naknadnom održavanju,
Uticaj
održavanja na ukupnu efektivnost i efikasnost preduzeća,
Sistem
kvaliteta i održavanje,
Održavanje
u funkciji reinženjeringa.
U nastavku će biti kratko prikazani radovi koji su za čitaoce
Naučnotehničkog pregleda, po mišljenju autora ove informacije,
posebno interesantni.
Informacioni podsistem održavanja–mesto, uloga i značaj
Ivanović
G., Ivković D., Janković Z., Radulović Z., Đorđević
S.:
Efekti razvijenog i implementiranog informacionog sistema za upravljanje
održavanjem autobusa
Prikazan je informacioni sistem za upravljanje sistemom održavanja
autobusa (ISUSOA), razvijen i implementiran u preduzeću “Litas” koje
se bavi prevozom putnika. ISUSOA obuhvata procese održavanja autobusa u
halama i interventno na putu, i održavanje rezervnih delova. Za ove procese
razvijeni su softveri za prikupljanje, obradu i analizu podataka u cilju
upravljanja sistemom održavanja. Prikazana su realizovana poboljšanja: praćenja
tehničke ispravnosti voznog parka, praćenja otkaza, dijagnostike i
održavanja autobusa i rezervnih delova; troškova održavanja autobusa i
rezervnih delova i dobijanja izveštaja o održavanju autobusa. Posebna pažnja
je posvećena uštedama koje su realizovane zahvaljujući
implementiranom ISUSOA.
Medar
O., Papić V.: Objektno orijentisana analiza i dizajn informacionog
sistema održavanja voznog parka
Razmatra se primena objektno orijentisanog projektovanja informacionog
sistema održavanja voznog parka korišćenjem UML(Unified Modeling
Language), na primeru informatizacije rada i održavanja voznog parka JP PPT
Srbije. Informatizacija održavanja voznog parka vozila uključuje
evidentiranje zahteva za održavanjem, raspoređivanje vozila za plansko
održavanje, podršku korektivnom održavanju, praćenje realizacije održavanja
itd. Prikazani su neki od rezultata faza koji prethode fazi razvoja komponente:
skup USE CASE sa odgovarajućim scenarijima i objektni model sistema koji
predstavlja rezultat analize problemskog domena. Izneti su i problemi sa
kojima se autorski tim sretao tokom sprovođenja usvojene metodologije,
koji postoje i danas, jer je rad na projektu još uvek u toku.
Nastić G., Anđelković
D.: Informacioni
sistem održavanja
Prikazan je informacioni sistem održavanja primenjen u “TRAYAL”
korporaciji iz Kruševca. Istaknuto je da informacioni sistem omogućava
bolju organizaciju svih funkcija održavanja, ubrzava otklanjanje zastoja i
smanjuje troškove održavanja. Navedeni su i on-line pregledi, kao i izveštaji
koji obezbeđuju bolju informisanost.
Upravljanje procesima, resursima i finansijama u održavanju
Majstorović
V.:
Inteligentni metodi kao podrška održavanju
tehnoloških sistema
Prikazani su sadašnje stanje i budući trendovi primene
inteligentnih metoda za projektovanje tehnologije održavanja, planiranje i
upravljanje održavanjem tehnoloških sistema. Posebno je razmotren problem
dijagnoze mašinskih sistema i procesa u tehnološkim sistemima. U okviru
inteligentnih alata i tehnika obrađeni su: sistemi zasnovani na znanju i
ekspertni sistemi, neuronske mreže, fuzzy logika, neuro-fuzzy, multi-agent
sistemi, holonski sistemi, genetski algoritmi, genetsko programiranje. Kao
primer primene inteligentnih metoda u održavanju navedena su istraživanja
ekspertnog sistema za održavanje, razvijenog na Mašinskom fakultetu u
Beogradu pod nazivom EXMAS (Expert Maintenance System).
Vujić
D.:
Izbor konfiguracije elektronskog
upravljanja turbomlaznim motorima u funkciji cene održavanja sistema
Prikazan je uticaj konfiguracije mikroprocesorskog siste-ma upravljanja
na cenu održavanja sistema turbomlaznih motora. Autor je pošao od tzv.,
baznog, neredundantnog sistema, projektovanog da zadovolji minimalno zahtevanu
pouzdanost. U cilju povećanja pouzdanosti baznog sistema izvršeno je
selektivno hardversko udvajanje komponenata. Za pet alternativnih
konfiguracija izračunata je pouzdanost, broj otkaza na milion časova
leta, srednje vreme između otkaza i cena održavanja sistema. Tabelarno
je prikazano udvajanje komponenata kontrolera za svih pet razmatranih
konfiguracija sistema.
Tehnologije u preventivnom i naknadnom održavanju
Grego
I., Nedeljković B.:
Zaptivanje menjača na Yugo automobilima
proizvodom Loctite 574
Izneta su iskustva vezana za poboljšanje
zaptivanja na spojevima elemenata kućišta menjača Yugo automobila,
u serijskoj proizvodnji i u procesu servisiranja vozila, zamenom normalnih
konstrukcionih materijala zaptivača, proizvodom »Loctite 574«. Efekti
primene nove tehnologije analizirani su na kompletnom parku vozila u garanciji,
putem ekonomskih i kvalitativnih pokazatelja. Dobijeni rezultati ukazali su na
sigurnost primene proizvoda Loctite 574 prilikom rešavanja problema
zaptivanja spojeva kućišta menjača, reduktora i drugih prenosnika
snage, pri izradi novih ili održavanju postojećih sklopova.
Jovišević
V.:
Primena tehnologije metalizacije u održavanju
Prikazana je mogućnost primene tehnologije metalizacije u održavanju
građevinskih mašina i vodoprivrednih objekata. Tehnologija metalizacije
predstavlja postupak nanošenja prevlaka od metala, legura metala i keramike
prskanjem na prethodno pripremljenu površinu. Primenjuje se u svim oblastima
industrije od proizvodnje novih delova, popravke istrošenih i oštećenih
delova do popravke pogrešno obrađenih novih delova. Data je struktura
delova po grupama proizvodnih kapaciteta čija je opravka moguća
primenom tehnologije metalizacije. Za konkretne delove mašina analizirani su
efekti primene tehnologije metalizacije, a sa šireg stanovišta, data je
opravdanost primene ove tehnologije u održavanju mašina konkretnog preduzeća.
Ninković
R.: Primena RAR legura u održavanju mašina i opreme
Razmatraju se cink-aluminijumske legure novije generacije, pogodne za
izradu kliznih elemenata kod mnogih mašina u rudarstvu, građevinarstvu,
brodarstvu, kao i u industriji, kod mašina alatki, pumpi, kompresora itd.
Prikazan je i deo rezultata ispitivanja koja pokazuju da mehanička i
tribološka svojstva Zn-Al legura odgovaraju zahtevima materijala za klizne
elemente i da je ovaj materijal dobra alternativa za mnoge bronze i bele
metale, naročito u uslovima velikih opterećenja i pri malim brzinama
klizanja.
Todorović
P., Jeremić B., Mačužić I.:
Razvoj sistema za akviziciju podataka u oblasti tehničke dijagnostike i
njegova primena
Prikazan je domaći sistem za akviziciju podataka koji se sastoji od
uređaja za kondicioniranje signala (pojačavača signala sa
mernih traka, termoparova, …), eksternog A/D konvertora i softvera kojim se
vrši prikupljanje signala, njegova obrada, kao i štampanje rezultata merenja.
Sistem za akviziciju podataka nastao je kao rezultat višegodišnjeg rada u
oblasti merenja fizičkih veličina i potpuno je okrenut korisniku i
njegovim zahtevima.
Uticaj održavanja na ukupnu efektivnost i efikasnost preduzeća
Ivanović
P., Kalanović V., Ivanović
N.:
Prilog istraživanju uticaja koordinata
ulaza na stanje rada HIP uređaja u eksploataciji sa mogućnostima
identifikacije i dijagnostike mogućih kvarova i otkaza u funkciji
efikasnog preventivnog održavanja
Razmatra se mogućnost efikasnog rešavanja složenih višedimenzionalnih
problema pri funkcionisanju hidrauličkih i pneumatskih uređaja. Pri
tome, osnovu čini identifikacija i dijagnostika prvih – početnih
simptoma mogućih poremećaja rada uređaja. Korišćen je
metod višedimenzionalnih istraživanja radnog procesa zasnovan na savremenim
teorijama regresione i disperzione analize uz korišćenje specijalne
procedure pretraživanja unutrašnje strukture procesa.
Kalanović
V., Ivanović P., Ivanović N.: Mogućnost istraživanja
uticaja koordinata ulaza na stanje zaptivanja HIP uređaja (hidraulika i
pneumatika) u eksploataciji sa aspekta kvaliteta, pouzdanosti i efektivnosti
rada u eksploataciji
Pokazana je mogućnost efikasne analize i istraživanja šireg
spektra koordinata ulaza na stanje procesa zaptivanja hidrauličkih i
pneumatskih uređaja, sa ciljem da se stvori osnov za njihovo efikasno održavanje
tokom eksploatacije, ali i stvaranje efikasnije metodologije istraživanja pri
projektovanju i konstruisanju.
Pošto se radi o složenim istraživanjima sa velikim brojem koordinata
ulaza, koja su u toku, i koja zahtevaju duži period, u radu je data samo mogućnost
efikasne analize uticaja, a konkretni rezultati biće saopšteni saglasno
njihovoj verifikaciji u narednom periodu.
Krstić
B.:
Analiza pouzdanosti vitalnih delova
motornih vozila na osnovu podataka iz eksploatacije
Prikazana je primena metode analize oblika, posledica i kritičnosti
otkaza vozila i nekih njegovih podsistema. Na osnovu podataka iz eksploatacije,
u periodu od pet godina, sačinjena je rang lista najkritičnijih
elemenata vozila i date su mere koje treba preduzeti u cilju smanjenja pojava
otkaza.
Primenom metode stabla otkaza izvršena je analiza otkaza frikcione
spojnice praćenjem ponašanja 532 vozila specijalne namene. Takođe,
izvršena je analiza pouzdanosti kočnog sistema sa aspekta pojave
neispravnosti. Primenon stabla otkaza data je analiza uticaja pojedinih delova
na ukupnu pouzdanost kočnog sistema.
Sistem kvaliteta i održavanje
Vasiljević
D.:
Australijski koncept programiranja
obrazovanja za potrebe održavanja
Predstavljen je pristup projektovanja programa obrazovanja za potrebe
održavanja, usvojen od strane Australijskog društva za inženjerstvo održavanja
MESA (Maintenance Engineering Society of Australia). U razvoju obrazovnog
programa pošlo se od snimanja postojećeg stanja i utvrđivanja tzv.
generičke definicije održavanja. Na osnovu takvog shvatanja funkcije održavanja
i postojećih standarda (nacionalnih, vojnih, ISO i drugih) razvijen je
generički model održavanja, koji uvažava specifičnosti
australijske proizvodnje i privredne filozofije u okviru globalnog okruženja,
da bi obrazovne potrebe na kraju bile “izolovane” ekstrakcijom iz
strukture usvojenog modela.
U okviru skupa održana je i sednica skupštine YUMO 2000 na kojoj su,
pored ostalog, učesnici upoznati sa informacijom o urađenom
terminološkom pojmovniku iz oblasti održavanja, koji treba da dobije formu
standarda. Na skupštini se raspravljalo i o nacionalnom programu unapređenja
održavanja, o osnivanju jugoslovenske škole za održavanje, kao i o
pokretanju časopisa iz oblasti održavanja. Takođe je organizovan i
okrugli sto na temu “Uloga održavanja u aktuelnom privrednom trenutku”.
Rad primljen: 25.7.2000.god.