27. naučnostručni skup sa međunarodnim
učešćem
− HIPNEF 2000
Dr Dragoljub Vujić, dipl.inž.
U v o d
U Beogradu je od 25. do 27. oktobra 2000. godine održan 27. naučnostručni
skup sa međunarodnim učešćem HIPNEF -2000. Za ovogodišnji
skup organizator je obezbedio radove po pozivu koje su izložili
najkompetentniji stručnjaci iz svojih oblasti. Na skupu su izložena dva
rada:
RAZVOJ I PRIMENA AKTIVNIH SISTEMA, akademik Miomir
Vukobratović, Institut Mihajlo
Pupin, Beograd, i
MATEMATIČKA FENOMENOLOGIJA MIHAJLA PETROVIĆA KROZ NELINEARNU
DINAMIKU I HAOS NA PRIMERIMA INŽENJERSKIH SISTEMA, (Prof. dr Katica Stevanović-Hedrih,
Mašinski fakultet, Niš).
Akademik Vukobratović, tvorac u svetu poznate jugoslovenske škole
robotike, govorio je o aktivnim sistemima i njihovoj primeni u inženjerskoj
praksi. Prikazan je nov pristup u izučavanju dinamike i sinteze
upravljanja jednom širokom klasom tehničkih sistema uzimanjem u obzir
popustljivosti okoline. Na više praktičnih primera, prikazana je
simulacija kompletne dinamike zgrade, mosta, rashladnog tornja, lifta u
rudniku, robota, automobila, putničkog voza.
Prof. Hedrih, podstaknuta idejama matematičke fenomenologije,
prisutne u radovima Mihajla Petrovića, ukazala je na najnovija saznanja
teorije nelinearnih dinamičkih sistema, u kojima se, pri određenim
vrednostima parametara stanja, javljaju haotična i stohastična ponašanja
sistema. Za jedan inženjerski primer para spregnutih zupčanika sa
ekscentričnim nehomogenostima, prikazani su fazni portreti, energijske
površi u faznom prostoru i singularne tačke koje odgovaraju stabilnim i
nestabilnim položajima. Takođe, ukazano je i na niz drugih, novih
fenomena, otkrivenih u nelinearnim matematičkim modelima dinamičkih
sistema.
Pored radova potpuno novog tematskog sadržaja, koji su se sada prvi put
pojavili, bilo je i onih koji predstavljaju kontinuitet istraživanja, čiji
su rezultati objavljivani na prethodno održanom skupu 1998. godine.
Rad skupa odvijao se plenarno, izlaganjem radova iz sledećih
oblasti: HIDRAULIKA, PNEUMATIKA, AUTO-MATSKO UPRAVLJANJE, NOVE TEHNOLOGIJE,
RA-ČUNARSKA TEHNIKA, ELEKTRONIKA I ELEKTRO-TEHNIKA, ODRŽAVANJE,
POSEBNE OBLASTI.
Ovde se daje kraći prikaz radova, po tematskim oblastima, koji su
po mišljenju autora ove informacije najinteresantniji za čitaoce Naučnotehničkog
pregleda.
Hidraulika
ANALITIČKI OPIS STEPENA KORISNOG DEJSTVA AKSIJALNO-KLIPNIH MAŠINA
(Prof.dr Radan Durković, dipl.inž., Damjanović Milanko, dipl.inž.,
Mekić Zorica, dipl.inž., Mašinski
fakultet, Podgorica)
Na primeru jednog hidromotora, prikazana je mogućnost analitičkog
opisa stepena korisnog dejstva aksijalno-klipnih mašina. Izraz za stepen
korisnog dejstva hidromotora određen je na osnovu podataka proizvođača
primenom regresione analize. Data je i grafička interpretacija stepena
korisnog dejstva u obliku reljefnih topografskih karakteristika u funkciji
pritiska i broja obrtaja.
HIDRAULIČKI SISTEM KOD POKRETNIH PODO-VA (Prof.dr Zoran
Marinković, dipl.inž., Mašinski
fakultet, Niš, Bratislav
Radovanović, dipl.inž., TOO IKON
– Industrija komunalne opreme, Niš,
Dragan Marinković, dipl.inž.,
Mašinski fakultet, Niš)
Opisana su dva konstruktivna rešenja pokretnog poda, ugrađenog u
sanduk određenog tipa kamiona, koje predstavlja savremeno i efikasno
sredstvo za horizontalni utovar i istovar rasutog i komadnog tereta. Posebna
pažnja je posvećena načinu njihovog funkcionisanja i opisu
razvijenog hidrauličkog sistema sa pratećim šemama i komponentama.
HIDRAULIČKA
KOMPENZACIJA TEŽINA U ALAT-NIM MAŠINAMA (Dr Rainer Drechsler, dipl,inž.,
Viktor Šijaković, dipl.inž., Mannesman-Rexroth,
Beograd)
Prikazano je pet osnovnih funkcionalnih šema za
hidrauličku kompenzaciju sila težina kod alatnih mašina. Za svaku od šema
navedene su dobre i loše strane. Istaknuto je da se hidrauličko uravnotežavanje
sila težine primenjuje kod savremenih alatnih mašina sa linearnim kretanjem
koje karakteriše visoka dinamika. Primenom hidrauličkog uravnotežavanja
i trofaznih servomotora sa upravljanim brojem obrtaja i upravljivom pozicijom
postiže se željena dinamika i izbegava
predimenzionisanost pogona.
Pneumatika
STATIČKI PRORAČUN REGULATORA PRITISKA GASA (Dr Dragoljub Vujić,
Vojnotehnički institut VJ,
Beograd , mr Slobodan Radojković, Teleoptik,
Zemun)
Dat je statički proračun regulatora pritiska sa ravnom
metalnom membranom. Pokazano je da je kod relativno velikih ugiba elastična
karakteristika membrane nelinearna, a izračunavanje statičke greške
otežano. Procedura proračuna ilustrovana je numeričkim primerom za
jednostepeni regulator sa membranom od berilijum bronze.
PODVODNA EKSPLOZIJA U NEOGRANIČENOM AMBIJENTU, MODELIRANJE I OCENA
MODELA (Dr Dragan Knežević, dipl.inž., Vojnotehnički
institut VJ, Beograd)
Definisane su metode modeliranja parametara impulsa pritiska udarnih
talasa podvodne ekspozije u neograničenom ambijentu zavisno od mase,
vrste eksploziva i rastojanja od centra eksplozije. Razmatrani problem je
tretiran kao hiperravanski problem.
AERODINAMIČKI ASPEKTI PRIMENE LEPTIRAS-TIH
VENTILA U SISTEMU UPRAVLJANJA I REGULACIJE MAHOVOG BROJA U TRANSSO-NIČNOJ
OBLASTI BRZINA AEROTUNELA SA NATPRITISKOM PREKIDNOG DEJSTVA (Mr Borivoj
Blizanac, dipl.inž., Vojnotehnički
institut VJ, Beograd)
Analiziran je rad leptirastih ventila u sistemu otsisavanja vazduha iz
radnog dela aerotunela sa natpritiskom prekidnog dejstva, kao hardverskog dela
sistema upravljanja i regulacije Mahovog broja aerotunela.
Automatsko upravljanje
OPTIMALNI REGULATOR KURSA BRODA SA OP-SERVEROM POREMEĆAJA (Vladimir
Zeljković, Ljubiša Draganović, Lola
institut, Beograd)
Razmatra se sistem automatskog upravljanja broda koji se sastoji iz
optimalnog regulatora kursa broda i estimatora poremećaja, koji potiče
od vetra i talasa. Prvo se sintetizuje optimalni regulator kursa i odrede
parametri podešavanja, a zatim se sintetizuje estimator i regulator poremećaja.
Matematički model broda je linearizovan oko nominalne radne tačke, a
rezultati simulacije dati su za linearni i nelinearni model broda.
IDENTIFIKACIJA PROCESA IZVLAČENJA STAK-LENIH KAPILARA (Dr
D.Debeljković, Mašinski fakultet,
Beograd, dr A.Milinković, Tehnološko-metalur-ški
fakultet, Beograd, mr S.Šarboh, Zavod
za intelektualnu svojinu, Beograd, mr M.Rančić i V.Mulić, Viša
tehnička škola, Zrenjanin)
Proces izvlačenja staklenih kapilara, izuzetno složen zbog
postojanja velikog kašnjenja i visoke viskoznosti stakla, razmatran je kroz
tri faze: fazu zagrevanja, izvlačenja i fazu hlađenja. Dinamika
relevantnih fizičkih veličina izvedena je na osnovu balansnih jednačina
za neuravnotežena stanja procesa. Dobijeni matematički model procesa
opisan je složenim sistemom nelinearnih parcijalnih diferencijalnih jednačina.
Zbog nemogućnosti da se odrede svi parametri procesa izvršena je
identifikacija procesa, postupkom korelacione tehnike. Za obradu podataka korišćen
je programski paket Matlab. Dobijeni rezultati upotrebljeni su za podešavanje
parametara regulatora brzine izvlačenja kapilare.
Nove tehnologije
Računarska
tehnika, elektronika i elektrotehnika
RAZVOJ I PRIMENA NOVE TEHNOLOGIJE VIBRA-CIJA TERMIČKOG POREKLA (Dr
Milenko Jevtić, dipl.inž., Lola
institut, Beograd)
Pokazano je da temperaturno polje kod električnih generatora može
da dovede do mehaničke neuravnoteženosti dinamički uravnoteženih
rotora. Autor je analizirao informacije iz jugoslovenskih termoelektrana i
utvrdio postojanje neuravnoteženosti rotora. Na osnovu relevantnih fizičkih
zakona, predložen je matematički model za identifikaciju temperaturnog
polja u rotoru turbogeneratora i predloženo je optimalno upravljanje za
eliminisanje neželjenih efekata termičke neuravnoteženosti.
RAZVOJ EDUKATIVNOG SOFTVERA ZA INŽE-NJERSTVO POUZDANOSTI (Dr
Branko Vasić, Jovica Ristić, Dejan Curović, Igor Vukićević,
Mašinski fakultet, Beograd)
Prikazan je edukativni softverski paket za statističku obradu
podataka u teoriji pouzdanosti, razvijen na Mašinskom fakultetu u Beogradu.
Program, na osnovu eksperimentalno određenih vrednosti otkaza koje se
unose, određuje osnovne statičke pokazatelje (srednju vrednost,
procenjenu vrednost standardne devijacije i interval poverenja). Program podržava
dvoparametarsku i troparametarsku Vejbulovu raspodelu.
Održavanje
TROŠKOVI ŽIVOTNOG VEKA TEHNIČKOG SRED-STVA (Prof.dr Jugoslav Kodžopeljić,
dipl.inž., Slobodan Ilić, dipl. inž., Vojnotehnička akademija VJ, Beograd)
Prikazana je detaljna struktura troškova životnog veka tehničkih
sredstava (TS). Objašnjena je njihova veza sa efektivnošću TS, koja
predstavlja jednu od najpovoljnijih karakteristika TS za analizu i procenu troškova
životnog veka TS. Naglašen je značaj pravilne procene ukupnih troškova
u početnim fazama životnog veka TS.
Posebne oblasti
KARAKTERISTIKE LASERSKOG SEČENJA (Dr Miroslav Radovanović, Mašinski
fakultet, Niš, dr Ljubomir Bogdanov, MIN
institut, Niš)
Navedene su prednosti laserskog sečenja u metaloprerađivačkoj
industriji, u odnosu na druge postupke konturnog sečenja materijala.
Pokazno je da je sečenje moguće bez obzira na tvrdoću
materijala i po komplikovanim konturama sa velikom tačnošću i
kvalitetom reza.
Dodatna obrada nije potrebna, a proces obrade je čist i ekološki
prihvatljiv.
POGONSKI KOMPLEKS REKONSTRUISANOG BRODA TOČKAŠA „KRAJINA”
(Zoran Nikolić, Branislav Bilen, Institut
tehničkih nauka SANU, Beograd)
Prikazane su moguće varijante rekonstrukcije pogona, za sada
jedinog broda točkaša u Jugoslaviji. Brod “Krajina”
treba da snagom od blizu 115 kW na svakom pogonskom točku, postigne
brzinu plovidbe od ≈20 km/h. Razmatrane su hidrauličke verzije sa
aksijalnim i radijalnim motorima i električne verzije sa jednosmernim i
naizmeničnim pogonskim motorima.
MATEMATIČKO MODELIRANJE DIZEL MOTORA ZA POGON GENE-RATORA
ELEKTRIČNE STRUJE (Dr Dragica Milenković, dipl.inž., Živojin
Stamenković, dipl.inž., Mašinski
fakultet, Niš)
Izveden je nelinearni model dizel motora za pogon agregata električne
struje, u formi sistema diferencijalnih jednačina. Model je simuliran
korićenjem programskog paketa Matlab. Dobijene upravljane veličine
prikazane su grafički.
NUMERIČKA SIMULACIJA TURBULENTNOG STRU-JANJA
KORISTEĆI METOD KONAČNIH ELEME-NATA
I K-e
MODELA (Dr Stevan Maksimović, dipl.inž., Vojnotehnički
institut VJ, Beograd)
Prikazana je numerička simulacija turbulentnog strujanja fluida u
subsoničnoj oblasti. U cilju poboljšanja opisivanja turbulentnog
strujanja fluida korišćen je k-e
model u sprezi sa dodatnim ograničenjima koja su uvedena u neposrednoj
blizini zidova, oko kojih fluid opstrujava. Poređenje rezultata numeričke
simulacije sa eksperimentom, izvršeno je na opstrujavanju aeroprofila NACA
0012.
U svemu dobro pripremljen i organizovan skup stručnjaka iz oblasti
uljne hidraulike, pneumatike, automatskog upravljanja i drugih srodnih oblasti,
zaslužuje visoku ocenu. Izloženi radovi su bili vrlo visokog naučnostručnog
nivoa, a diskusije veoma sadržajne.
Rad primljen: 8.2.2001.god.