NAUČNOTEHNIČKE  INFORMACIJE

Vojnotehnički institut Beograd

KATALOG IZDANJA

IZDAVAČ

ćirilica

eglish

francia

 

 

SAVREMENI KONCEPT ODRŽAVANJA VAZDUHOPLOVNIH MOTORA

PREMA STANJU

 

Dragoljub Vujić

 


Izvod

Prikazana je nova tehnologija održavanja avionskih motora zasnovana na značajnom korišćenju dijagnostičke opreme i sofisticiranih dijagnostičkih sistema. Tehnologija je primenjena kako na motorima borbenih aviona, tako i na motorima civilnih aviona.
Umesto održavanja prema fiksno propisanom broju časova rada, novi koncept održavanja bazira se na praćenju stanja i izračunavanju realnog utroška veka motora u eksploataciji. Za određivanje stanja, pored tradicionalne metode kvantitativnog merenja i analize čestica pohabanih delova, sadržanih u ulju za podmazivanje, izložen je savremeni monitoring sistem koji je u stanju da automatski detektuje početak otkaza.
Ukazano je na problem definisanja logike za detekciju otkaza i praga upozorenja za
personal održavanja. Savremeni koncept održavanja prema stanju objašnjen je na primeru motora RB199 ugrađenom na avionu TORNADO italijanskog ratnog vazduhoplovstva. Na primeru aviona MIG-29 objašnjen je model složenog automatizovanog dijagnostičkog sistema za ocenu stanja, lokalizovanje otkaza i predviđanje stanja, posebno motora i strukture kao podsistema koji najviše utiču na pouzdanost i sigurnost vazduhoplova i pilota

 

Ključne reči: avion, avionski motor, turbomlazni motor, održavanje letelice, održavanje motora, održavanje prema stanju, dijagnostika, ocena stanja.

 

 

Copyright ©, Naučnotehnička informacija, 2001.  - www.vti.mod.gov.rs/nti      Vojnotehnički institut, Ratka Resanovića 1, Belgrade, Serbia