|
SAVREMENI KONCEPT
ODRŽAVANJA VAZDUHOPLOVNIH MOTORA
PREMA STANJU
Dragoljub Vujić
Izvod
Prikazana je nova tehnologija održavanja avionskih motora zasnovana na
značajnom korišćenju dijagnostičke opreme i sofisticiranih dijagnostičkih
sistema. Tehnologija je primenjena kako na motorima borbenih aviona, tako i
na motorima civilnih aviona.
Umesto održavanja prema fiksno propisanom broju časova rada, novi koncept
održavanja bazira se na praćenju stanja i izračunavanju realnog utroška veka
motora u eksploataciji. Za određivanje stanja, pored tradicionalne metode
kvantitativnog
merenja i analize čestica pohabanih delova, sadržanih u ulju za
podmazivanje, izložen
je savremeni monitoring sistem koji je u stanju da automatski detektuje
početak otkaza.
Ukazano je na problem definisanja logike za detekciju otkaza i praga
upozorenja za
personal održavanja. Savremeni koncept održavanja prema stanju objašnjen je
na primeru motora RB199 ugrađenom na avionu TORNADO italijanskog ratnog
vazduhoplovstva. Na primeru aviona MIG-29 objašnjen je model složenog
automatizovanog dijagnostičkog sistema za ocenu stanja, lokalizovanje otkaza
i predviđanje stanja, posebno motora i strukture kao podsistema koji najviše
utiču na pouzdanost i sigurnost vazduhoplova i pilota
Ključne reči: avion,
avionski motor, turbomlazni motor, održavanje letelice, održavanje motora,
održavanje prema stanju, dijagnostika, ocena stanja.
|