MONOGRAFSKA SERIJA

 

PODACI O NAORUŽANјU

 

-FAKTOGRAFSKE SVESKE-

 

ISSN 1820-3426

 

sveska 152 -  godina 2011 - volmen 34

naslovna >> sveska 157

ĆIRILICA

 

BESPILOTNE LETELICE

 

Bojan Milosavljević

 

 

S R E D S T V A
 

 

ARGENTINA

CABURE 2

AUSTRIJA

CAMCOPTER S-100

FRANCUSKA

DRAC/TRACKER

SPERWER

ITALIJA

FALCO

IZRAEL

AEROLIGHT

AEROSKY

AEROSTAR

BIRDEYE

CASPER 250

DOMINATOR (A-701

HERMES 450

HERON

HERON TP

ORBITER

SKYLARK I

SKYLITE B

NEMAČKA

ALADIN

LUNA

SAD

DESERT HAWK I

DESERT HAWK III

EAGLE EYE

NEPTUNE RQ-15

PUMA

RAVEN

SCANEAGLE

SHADOW 200

SILVER FOX

WASP III

SRBIJA

VRABAC

ŠVAJCARSKA

ADS-95 RANGER

TURSKA

BAYRAKTAR B

 

 

 

U V O D

 

Bespilotne letelice su platforme koje se koriste za izvršavanje teških i po život i zdravlje ljudi opasnih zadataka u kojima postoji potencijalna opasnost za gubitak letelice i njene posade. Koriste se za zadatke čije izvršavanje zahteva napore koji su iznad mogućnosti i izdržljivosti čoveka. Takođe, bespilotne letelice se primenjuju za različite vrste rutinskih zadataka za koje nije potrebno prisustvo čoveka u radnoj sredini.

Upotreba besposadnih letelica može se pratiti unazad do vremena pre Drugog svetskog rata. Prvi pokušaji sa letelicama bez posade izvedeni su 1917. godine u vidu eksperimenata sa radio upravljanjem.

Prve letelice ovog tipa korišćene su kao leteće mete u obuci posada protivavionske artiljerije. Tokom Drugog svetskog rata bilo je pokušaja da se besposadne platforme upotrebe u borbi, ali je tehnologija proizvodnje bespilotnih letelica evoluirala u pravcu proizvodnje vođenih raketa. U godinama koje su sledile dolazi do naglog tehnološkog razvoja, letelice koje su se pretežno koristile kao vežbovna sredstva adaptirane su za izvođenje izviđačkih misija. U periodu zahlađenja odnosa između Istoka i Zapada potreba za bespilotnim platformama raste, naročito posle obaranja špijunske letelice „U2“ nad teritorijom tadašnjeg SSSR-a. Prva masovna upotreba ovih sredstava desila se tokom rata u Vijetnamu, kada su besposadne letelice izvršile na hiljade špijunskih misija koje su bile rizične za avione sa posadom. Napredak tehnologija u domenu elektronike naročito razvoj mikroprocesora doveo je do nagle ekspanzije bespilotnih letelica. Implementacija savremenih opto-elektronskih sistema, navigacionih i komunikacionih sistema omogućila je praktično neograničenu primenu bespilotnih letelica.

U civilnom sektoru bespilotne letelice se koriste za nadgledanje državnih granica, u operacijama spasavanja kako na moru tako i na kopnu, praćenje situacija iznad područja zahvaćenih elementarnim nepogodama, detekciju prisustva hemijskih, bioloških i nuklearnih agenasa u vazduhu, praćenje saobraćaja, patroliranje duž naftovoda i gasovoda, praćenje sportskih i kulturno umetničkih događaja. Njihova
primena može biti kako jednokratna tako i višekratna.

Upotreba bespilotnih letelica za vojne svrhe podrazumeva misije izviđanja i osmatranja teritorije na kojoj se izvode borbena dejstva radi uočavanja pokreta trupa, korekture artiljerijske vatre, akviziciju ciljeva, ometanja radarskih instalacija, kao i za misije „search & destroy“ pokretnih i nepokretnih ciljeva.

Osnovna podela bespilotnih letelica je prema nameni odnosno funkciji:

  • Pokretne mete i mamci: namenjene su kao vežbovna sretstva za uvežbavanje posada sistema PVO

  • Izviđačke letelice: namenjene su za izviđanje teritorije

  • Borbene letelice: naoružane bespilotne letelice koje su namenjene za visokorizične misije gde je potrebno dejstvovati po ciljevima na zemlji.

  • Letelice za logističku podršku: namena ovih letelica je logistička podrška jedinicama na terenu (uglavnom se koriste za snabdevanje specijalnih jedinica)

  • Demonstratori: letelice namenjene za istraživanje i razvoj besposadnih platformi

  • Civilne i komercijalne letelice: letelice koje se koriste u civilne svrhe

Podela sistema bespilotnih letelica prema veličini letelica (razmahu krila) i njihovim težinama:

  • Mikro

  • Male

  • Srednje

  • Velike

Bespilotne letelice se mogu klasifikovati i prema njihovom doletu odnosno maksimalnoj visini leta:

  • Letelice bliskog doleta- letelice čija maksimalna visina leta ne prelazi 600m, radijusa dejstva do 2km

  • Letelice kratkog doleta - letelice čija maksimalna visina leta ne prelazi 1500m, radijusa dejstva do 10km

  • Letelice srednjeg doleta - letelice čija maksimalna visina leta ne prelazi 3000m, radijusa dejstva do 50km

  • Taktičke bespilotne letelice - letelice čija maksimalna visina leta ne prelazi 3000m, radijusa dejstva do 160km

  • M.A.L.E. letelice - letelice za srednje visine upotrebe, velike autonomije leta

  • H.A.L.E. letelice - letelice za velike visine upotrebe, velike autonomije leta

  • Hipersonične letelice: letelice velikih brzina (supersonične i hipersonične letelice)

Danas, se termin „bespilotna letelica (BL ili UAV-Unamanned Aerial Vehicle)“ sve više zamenjuje terminom „sistem bespilotne letelice (SBL ili UAVS-Unmanned Aerial Vehicle Systems)“ koji označava složeni sistem u kome se pored letelice(a) nalazi i upravljačka zemaljska stanica, sistem prenosa podataka, sistem poletanja i sletanja. Ovaj pregled se bazira na prikazu bespilotnih letelica kao glavnog, izvršnog organa sistema, ali uz osvrt i na ostale elemente ovih složenih sistema. Prikazane su letelice i sistemi novije produkcije koji se nalaze u serijskoj proizvodnji i operativnoj upotrebi. Izuzetak predstavlja taktička letelica kratkog

doleta VRABAC domaće proizvodnje koja je u završnoj fazi ispitivanja i uskoro bi trebala da se nađe u operativnoj upotrebi. Redosled prikazivanja letelica je prema abecednom redu u odnosu na zemlju proizvođača i naziva sistema.