MONOGRAFSKA SERIJA

 

PODACI O NAORUŽANјU

 

-FAKTOGRAFSKE SVESKE-

 

ISSN 1820-3426

 

sveska 129 -  godina 2001 - volmen 22

naslovna >> sveska 129

ĆIRILICA

 

VOJNI TRANSPORTNI AVIONI

 

 Aleksandar Mikić

 

 

S R E D S T V A
 

 
ANTONOV AN-2
 

PC-6 TURBO-PORTER
 

DHC-6 TWIN OTTER
 

ANTONOV AN-28
 

ARAVA 201
 

C-212 AVIOCAR
 

C-23 SHERPA
 

CN-235
 

ANTONOV AN-26
 

ANTONOV AN-32
 

G-222
 

ANTONOV AN-72/74
 

TRANSALL C-160
 

C-130 HERCULES
 

ANTONOV AN-12
 

VC10
 

C-141 STARLIFTER
 

ILJUŠIN IL-76
 

C-17 GLOBEMASTER III
 

ANTONOV AN-22 ANTEJ
 

C-5 GALAXY
 

ANTONOV AN-124 RUSLAN
 

 
DODATAK: ANTONOV AN-70
 

 

 

 

 

 

 

  

 

PODACI O NAORUŽANJU

Godina  XXII

2001

Sveska   129

 

 

VOJNI TRANSPORTNI AVIONI

 

Aleksandar Mikić

 

 

VOJNOTEHNIČKI   INSTITUT

 

 

U V O D

 

U uslovima savremenog ratovanja kada se brzina reagovanja meri ne danima nego čak i satima, pravovremeno dostavljanje ratnog materijala i transportovanje ljudi od velikog su značaja. Pomorskim transportom moguće je prevesti ogromne količine tereta ali za duže vreme, tako da to često može biti i kasno, jer se prebacivanje ljudi i materijala neretko mora obaviti na velike udaljenosti, vrlo brzo i u teškim uslovima. Tako strogim zahtevima može da odgovori samo vazdušni transport, s obzirom na to da je jedino vazduhom moguće ostvariti efikasnu globalnu pokretljivost. Sredstva kojima se to postiže su savremeni vojni transportni avioni nastali zahvaljujući razvoju tehnike i tehnologije, kao i na mukotrpno sticanom iskustvu. U svoje prostrane trupove oni mogu primiti najrazličitije kabaste terete i ljudstvo. Te letelice mogu biti različitih veličina, konfiguracija i mogućnosti, ali se uslovno rečeno, mogu podeliti na strategijske, operativno-taktičke i taktičke.

Strategijski avioni su velikih dimenzija, širokih trupova, velike nosivosti i doleta, odnosno radijusa dejstva. Njima se prevoze trupe i materijal na velike udaljenosti kroz bezbedan vazdušni prostor. Poleću iz dobro uređenih baza i sa dugih betonskih poletno- sletnih staza, a sleću u pozadinu zone borbenih operacija na takođe sređene aerodrome. U toku leta mogu da se snabdevaju gorivom iz tzv. “letećih cisterni”- letelica specijalno adaptiranih za nošenje goriva.

Operativno-taktičkim avionima se ljudi i materijal iz pozadine prebacuju u zonu borbenih dejstava, a to može biti i iza protivničkih linija. Te letelice su osposobljene za sletanje i poletanje sa slabo pripremljenih poletno-sletnih staza ograničenih dimenzija.

Taktički avioni čine poslednju kariku u lancu transporta. Materijal i ljudi se na kraćim relacijama neposredno dovoze jedinicama na bojištu na polupripremljene i nepripremljene PSS. Taktički prevoz i izbacivanje padobranaca takođe spadaju u zadatke ove grupe letelica.  

Sledeći pregled savremenih vojnih transportnih aviona je ograničen na manji broj najznačajnijih letelica. Uslov za izbor je da su letelice proizvođene ili se proizvode u seriji i da su još uvek aktivne u vazdušno transportnim formacijama svetskih ratnih vazduhoplovstava. Izuzetak je, zbog zanimljivosti, letelica Antonov An-70 (prva transportna letelica od početka opremljena sa eliso-ventilatorskom pogonskom grupom) koja još nije u serijskoj proizvodnji, ali joj se proriče veoma uspešna budućnost.

Poredak pojavljivanja letelica u pregledu je izabran prema rastućoj maksimalnoj korisnoj ("plaćenoj") masi. Pada u oči da su zastupljeniji taktički i operativno-taktički transporteri “vojničkog” izgleda, namenjeni teškim uslovima operisanja. U manjoj meri se pojavljuju transporteri izvedeni  iz komercijalnih letelica u svojim vojnim varijantama, pretežno namenjeni prevozu personala i lakše opreme. Leteće cisterne, kao i hibridi cisterna/transporter nisu obuhvaćeni ovim pregledom.